Bunnpris lanserer appen «Ø» med verre priser og stengt butikk

Appen «Ø» skal gi Bunnpris-kunder en høy prisøkning på varene de handler mest av og på gammel frukt og grønt.

Ole Robert Reitan, sjef i Norges største butikkjede, hadde på forhånd varslet at han ville presentere store nyheter i et møte 4. januar.

Det ble klart at det hele dreide seg om et kundeprogram og en app med navn «Æ». Butikkjeden lanserte personlige priskutt, via appen.

Fire måneder senere er Bunnpris klar for markedet med sitt motsvar. Appen «Ø» som også skal gi personlige priser og fungere som et kundeprogram.

– Med «Ø» ønsker vi å gjøre dagligvarehandelen på Bunnpris enda mer frustrerende enn den er i dag sier Christian Lykke, daglig leder i Bunnpris.

Christian Lykke foto
Daglig leder i Bunnpris, Christian Lykke er storfornøyd med nylanseringen av «Ø». Her avbildet ved fjorårets storprosjekt som gikk på å øke Bunnprisbutikkers tranghet med 30%. FOTO: https://bunnpris.no

Hva er egentlig «Ø»-konseptet?

– «Ø» er appen som skal sørge for at du holder deg hjemme på søndagen fremfor å gå på Bunnprisbutikken for å handle frossenpizza og sjokoladepudding. Dette ved å gi deg verre priser og forferdelige varer.

Men hvorfor lanserer du en app som gjør handelen verre?

– Dette er bare en del av «Bunnprisvisjonen». Hvis du noen gang har handlet hos Bunnpris vet du at vi alltid har de trangeste og mest ukomfortable lokalene og aldri det du egentlig ser etter. Trenger du hvitløk så har vi kun purre, og så videre.

Hva skjer når man benytter seg av «Ø»-appen?

– Når du har fylt inn livshistorien din i appen begynner vi å registrere varene du kjøper. Basert på historikken din vil appen doble prisene på varene du handler mest. Dersom vi har tilbud på handleposer får du SMS-varsling på dette.

Men ønsker dere ikke å tjene penger? Ingen vil vel kjøpe varer for dobbel pris?

– Når du har drevet butikk i 200 år slik som meg så vet du hvilke nisjer som fungerer. Trange butikker ingen orker være i, med alt for dyre matvarer som ser ut som de er sortert i hyller av en gammel bever med ME er vår nisje. Appen «Ø» komplimenterer dette.

Vil konseptet utvides i fremtiden?

– Appen rulles ut nå, og om kort tid vil vi rulle ut fase to som er vår siste innovasjon, «sporadiske åpningstider». Nå skal det bli eksklusivt å finne en åpen Bunnpris, som gjør at våre kunder vil bli positivt overrasket hver gang de ser det gule skiltet vårt som har gitt nordmenn grå stær i 200 år.

Til slutt, hvorfor heter appen og konseptet «Ø»?

– «Ø» er lyden våre ansatte lager når de ikke kan hjelpe deg. Bunnpris’ egen vareplasseringsstrategi består i å lempe utgåtte matvarer inn i lokalet med snømåke. Dette sparer oss for uendelige mengder tid og er i tråd med våre verdier, avslutter Christian Lykke mens han tygger på en gammel speltlompe.

 

 

DEL