Lei av teknologi — nå blir Good Morning analogbyrå

Sist uke gikk kreativ leder i Good Morning, Markus Lind, ut i Kampanje og sa at han var lei av at gode ideer altfor ofte erstattes med teknikker og trender. Nå tar hele byrået konsekvensen av dette og slutter å lage kampanjer ved hjelp av teknologi.

Vi møter Markus Lind over en kopp håndbrygget kaffe på Tim Wendelboe på Grünerløkka. Han forteller oss at skjegget er trimmet manuelt, og at klærne han har på seg er sydd av en flittig somalisk skredder han ikke klarer uttale navnet på.

— Jeg er mest opptatt av gode ideer. Det å tenke annerledes. Løse briefen på utenkelige måter. Hele livet mitt gjennomsyres av nytenkning, filosoférer Lind.

For å understreke hans annerledes måte å gjøre ting på, kutter han seg i fingertuppen og klemmer tre bloddråper ned i kaffen, for deretter å slurpe i seg en tår.

— Jeg liker å være utforutsigbar. Det å drikke kaffen ispedd eget blod, og det å gå til en somalisk skredder, er originalt, særlig når man tenker på at jeg er norsk og ikke somalisk selv. Dessuten visste ikke skredderen hvilken størrelse jeg brukte. Det er sånne valg som du må være ganske finskrudd i hodet for å ta, mener Lind.

Markus Lind tennisball Good Morning
Markus Lind viser oss en tennisball han nytenket så hardt at den nå kan brukes til oppbevaring av reisekort fra Ruter. Foto: Per Marius Didriksen

De siste ukene har det stormet i reklame- og bloggverdenen. Lind har gått hardt ut mot byråer som bruker Sophie Elise som en enkel utvei for å skape oppmerksomhet.  Selv er han mer begeistret for TINEs nye reklamefilm om mat.

— Det er en flott film helt uten Sophie Elise. Hadde jeg fått lov til å bestemme, skulle all norsk reklame handlet om mat.

Hvorfor det?

— Fordi mat er en veldig god idé. Uten mat kan vi verken tenke, gå, sykle eller spille tennis, sier Lind.

Lind mener at bloggerne har fått for mye makt i kommunikasjonsbransjen. Som en konsekvens av dette, har Lind lykkes med å fremtvinge et strategiskifte i Good Morning, der Lind er kreativ leder.

Fremover vil vi rendyrke de gode ideene på print, reklameskilt og lineær-TV, sier Lind og vifter med den nye Moleskinen sin.


— I morgen bytter vi ut alle macene våre med notatblokker. Fra nå av skal alt skje analogt. Så vidt meg bekjent er vi nå det første analoge byrået i verden. I hvert fall i Norge, sier Lind.

Daglig leder i Good Morning, Eirik Fjellaksel, tar ikke telefonen da vi forsøker å få en kommentar om de radikale endringene i byrået. Istedet kommer svaret i form av et sykkelbud som ber oss møte Fjellaksel i Drøbak, der han bor, for å gjøre intervjuet. Fjellaksel sier han er litt redusert etter Gullblyanten-festen, der byrået hans var involvert i mange av vinnercasene.

Eirik Fjellaksel
Eirik Fjellaksel. Foto: Eirik Fjellaksel

— Jeg er ikke sliten fordi det ble en lang fest. Jeg måtte sykle hjem etterpå. Konsekvensen av å bli 100 prosent analog, har blitt at jeg ikke kan kjøre bil til og fra jobben lenger. Biler har jo blitt rene digitale farkoster, og det bryter med vår filosofi. Derfor blir det mye sykling, sier Fjellaksel og fyrer opp en gasslampe.

Hvordan ser du for deg fremtiden for analogbyrået Good Morning?

— Fremtiden? Jeg er veldig skeptisk til hele konseptet ”fremtid”, sier Fjellaksel og varsler samtidig et navneskifte. Heretter skal byrået hete ”God morgon, Noreg”.

Hvorfor nynorsk?

— Den mest analoge personen jeg kan tenke meg er Ivar Aasen, som til fots samlet norske dialekter, som han deretter ga ut i bokform på fysisk papir. Vårt byrå er en hyllest til ham, og i alle kampanjer fremover vil vi heretter legge ved en vandrestav og en ordbok signert Aasen, sier Fjellaksel og legger til at byrået vil bli samlokalisert i Ørsta, der Aasen kom fra.

Hva synes de ansatte om dette?

— Jeg har gitt de ansatte 24 timer på å respondere per brevdue, varde eller rørpost, men har foreløpig ikke hørt noe, avslutter Fjellaksel.