LinkedIn lanserer «Instant Cred Booster»

Det liksom-sosiale nettstedet LinkedIn avslører sin nyeste tjeneste «Instant Cred Booster», en tjeneste som automatisk deler innhold som er bra for deg å dele hvis du vil fremme din karriere.

– Utrolig spennende nyskapning, sier sosiale mediers ekspertkommentator Hans Petter Nygaard-Hansen.

Produktet er allerede lansert i USA og innebærer at LinkedIn nå automatisk publiserer karrierefremmende poster på vegne av sine brukere. Dette betyr at brukerne ikke lenger trenger å bruke tid på å grave frem bilder med sitater av Warren Buffet, og artikler om “Three keys to sucess in the workplace”. LinkedIn-sjef, i følge egen LinkedIn-side, Edgar Valdmanis mener dette er en game-changer for sosiale medier.

— Alle våre studier viser at det folk synes er mest stressende med sosiale medier er å finne de riktige tingene å dele i sosiale medier, vi har derfor hørt på brukerne våre og vil til en hver tid automatisk dele ting som gjør deg til en mer vellykket arbeidstaker i andres øyne, sier han til Someliten.no.

Styrer alt med algoritmer

Someliten.no har som første norske medie fått tilgang til en sniktitt på fremtidens LinkedIn-feed, og selvom den tilsynelatende ser helt lik ut som den gamle påpeker Valdmanis at alt i feeden nå er publisert av LinkedIn selv.

— Se for eksempel på dette svart/hvitt bildet av en tilfeldig amerikansk forretningsmann med sitatet «Be the boss you want to have» i løkkeskrift. Det ser kanskje ut som noen har delt det fordi de mener det er viktig, men her er det bare våre algoritmer som har gjort jobben, smiler han tilfreds.

Forventer en fullautomatisert fremtid

Norske SoMe-kommentatorer mener denne utviklingen er meget spennende, og Marius Karlsen og Hans Petter Nygaard Hansen kan røpe at de er i ferd med å forberede en Mediapuls-spesial om temaet.

MediaPuls Hans Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen
Foto: http://hanspetter.info/

— Dette kan vise seg å snu om på alt, igjen, og er starten på en trend der stadig mer automatiseres, sier Karlsen og Hansen sammen ved å si ett og ett ord annenhver gang.

Også sjef i Venture Factory Even Aas Eng er meget spent på signalet LinkedIn gir med denne lanseringen og mener at fremtidens sosiale medier trolig vil være fullautomatisert.

— Jeg er hundre prosent sikker på at fremtidens sosiale medier vil være helt fritt for brukere, og at maskiner og algoritmer vil gjøre hele jobben. Tenk deg hvis Facebook allerede visste hva du ville «like» og «share», da hadde jo du sluppet å gjøre det, sier han med et drømmende blikk.

Adoptert av Aftenposten

Schibsted-eide Aftenposten likte nyvinningen fra LinkedIn så godt at de nå har kopiert noe av funksjonaliteten over på eget nettsted.

— Vi så det og likte det, så en av utviklerne våre smalt sammen noe som vi kunne teste, sier digital produktsjef Lars Raaum til Someliten.no

Resultatet kan man se den kommende uken på Aftenposten.no hvor det daglige vil genereres nye, automatiske artikler om Per Fugelli, som videre vil deles i sanntid på alle ansatte i Schibsteds Facebook-profiler.

— Nå har vi laget noe som vi kan legge på når vi vil, men det må være Fugelli, han er så interessant å høre om. Så må vi se på hva vi og brukerne våre synes, avslutter Raaum om videre utrulling.