Facebook Reactions er på vei til Norge. Nå kan leder for Facebook Norge, Rune Paulseth, avsløre at det kommer lokalt tilpassede emojis basert på kjente fjes fra sosiale medier-sfæren, deriblant Erik Eskedal, Hans-Petter Nygård-Hansen og Edgar Valdmanis.

Facebook Reactions heter den nye funksjonen som gir deg muligheten til å respondere på Facebook-poster med en hel rekke av emojis – og ikke bare en tommel, slik situasjonen er i dag. Funksjonen skal gjøre det enklere å gi uttrykk for en mer spesifikk følelse uten å måtte skrive i kommentarfeltet.

Facebook reactions
Facebook Reactions består av en rekke emojis du kan bruke til å uttrykke deg på en rikere måte på Facebook. Det norske markedet får sitt eget sett emojis tilpasset norske brukere.

 

— Erik Eskedal-emojien betyr enkelt og greit bare ROI, og vil være helt oransje, noe som er i tråd med Eskedal sin personlige merkevare. Vi har hatt tett dialog med Erik, og funnet frem til riktig oransje fargekode i forkant av denne utrullingen, sier Paulseth.

I hvilke sammenhenger er det riktig å bruke denne Eskedal-emojien?

Facebook reactions emojis
Facebook Reactions vil se slik ut når det rulles ut i Norge.

— Den er perfekt å bruke i de sammenhenger hvor du mener at innlegget som er postet på Facebook har gitt deg value for money, og at tiden det tok å lese posten var riktig investert tid. Men knappen kan også brukes i poster som handler om appelsiner og mandariner, for eksempel oppunder jul, da mange poster slike fruktbilder, sier Paulseth og legger til at Eskedal-knappen også vil komme på Instagram, der bilder av frukt er særlig populært.

Astrid Valen-Utvik har fått sine egen karma-emoji. I resten av verden er det et bilde av Buddha på denne karma-emojien, men i Norge har Facebook gjort et unntak.

— Astrid er i en særstilling her i Norge. Nesten ingen vet hvem Buddha er, men Astrid kjenner vi alle til. Hun er en raus og snill kloning av Mor Theresa og Gandhi. Astrid Valen-Utvik-emojien skal derfor brukes som en samtykkende reaksjon på et velmenende, inkluderende og genuint snilt innlegg. Ønsker du å vise enda mer raushet, kan du legge til en Kathrine Aspaas-GIF, som også blir en del av Facebook Reactions, utdyper Paulseth.

Edgar Valdmanis emoji facebook
Edgar Valdmanis-emojien er under utvikling og vil komme til det norske markedet i løpet av Q2 2016

Facebook ønsker også å imøtekomme de ønsker som kommer fra kritikere av Facebook. De vil derfor etterhvert rulle ut en Edgar Valdmanis-emoji, som man skal bruke dersom man mener at innlegget som postes heller burde vært delt på LinkedIn.

— Poster om karriere, jobb og nettverksbygging, er typiske temaer da det kan være på sin plass å ta i bruk Valdmanis-emojien. Denne emojien kan også brukes dersom noen poster en video, og du mener at du kunne laget videoen bedre selv.

Dere har også laget en egen Hans-Petter Nygård-Hansen-emoji. Hvorfor det?

— Noen ganger kommer man til kort i diskusjoner på Facebook. I de tilfeller man dummer seg ut, og ikke ønsker å ta selvkritikk, kan man bruke Hans-Petter Nygård-Hansen-emojien. Det er en effektiv måte å stoppe en diskusjon på uten å måtte legge seg flat eller å innrømme feil, sier Paulseth og presiserer at den ikke må forveksles med Trine Grung-emojien, som er ren avsporingsemoji.

Ifølge Facebook skal Trine Grung-emojien (også kalt teknisk glipp-emojien) brukes i de tilfeller du har gjort noe kritikkverdig, og ønsker å henlede oppmerksomheten på noe helt annet. Den fungerer derfor fint i kombinasjon med kattebilder og lignende innhold.

— Trine har vært med i utviklingen av emojien, og vil innføre denne som en del av NRK sine nye retningslinjer for bruk av sosiale medier, dersom hun får jobben som sosiale medier-sjef i kanalen, sier Paulseth, som legger til at de allerede nå jobber med en oppdatert versjon av Facebook Reactions der enda flere lokale fjes vil dukke opp i fremtiden.

Rune Paulseth Facebook foto
Rune Paulseth i Facebook Norge er storfornøyd med nye Facebook Reactions for det norske markedet. Foto: Flickr

— En egen knapp som er basert på en av Facebooks mest profilerte medarbeidere, Petter Høie, er også på trappene. Vi vet at det er et behov for å uttrykke partystemning i helgene, og en Petter Høie-knapp vil derfor fungere fint som erstatning for drinkglass-, konfetti- og partykonge-emojis, sier Paulseth, som også viser frem en emoji som ble vraket. Nemlig et bilde av ham selv, som var tenkt å skulle brukes i de tilfeller folk føler seg som Rune Paulseth. Siden folk aldri føler seg som Rune Paulseth, ble emojien ansett som overflødig og lagt i skuffen.

DEL