Leiedo nå skal du leie ut toalettet logo

Nå skal du leie ut toalettet ditt

En gründer fra Oslo forelsket seg i ideen om deling. Etter å ha gått gatelangs på Kreta sommeren 2015 uten å finne et toalett slo det henne. Alle burde dele toalettene sine.

Allerede et titalls brukere er i gang med å leie ut toalettene sine. Store og små toaletter, fra billig porselen til japanske teknologividundre som masserer føttene dine og spiller heismusikk.

Daglig leder og gründer, Karoline Bauer er stolt av sin nyvinning som består av en app hvor du får opp et kart som viser toaletter til utleie i ditt område akkurat nå. Tjenesten heter leiedo.no og er foreløpig kun åpen i Norge i testperioden.

— Hvor mange ganger har du ikke vært på byferie og plutselig måttet gå på do, spør Bauer retorisk. Alt stresset med å finne en kafé eller et spisested for å gjøre ditt fornødne kan du nå slippe. Alt du trenger er å åpne appen og to minutter senere sitter du og bæsjer på badet til en pakistansk familie.

Som andre delingstjenester tar hun en liten bit av summen leietagerne betaler, for å finansiere båtferiene sammen med med-gründer Hanna Aase, og for å videreutvikle leiedo.no.

LES OGSÅ: På ferie med Wonderloop

 

— Jeg fikk raskt støtte fra Innovasjon Norge til prosjektet. Etter at jeg presenterte en verdistrømanalyse jeg fant på SlideShare oppdaget de umiddelbart at jeg satt på en gullgruve. Det gjorde det lett å komme i gang, sier Bauer mens hun blar gjennom bilder av toaletter på Pinterest.

Karoline Bauer toalett leiedo foto
Karoline Bauer skal revolusjonere toalettet ditt. Foto: Flickr

Hva koster det for brukeren å gå på do?

— Det styrer utleier selv. Mange gir ekstratjenester samtidig som en avis og en flaske vann, og noen av do-utleierne våre tilbyr også å tørke, eller synge karaoke mens du benytter fasilitetene. Dette er ting som gjerne koster ekstra, forteller Bauer.

Kan du gi oss noen eksempler?

— Hvis do-utleier har et skikkelig bra toalett med ekstratjenester kan du som bruker måtte betale opptil tusen kroner for et skikkelig godt dobesøk, sier Bauer. Som bruker kan du uansett alltid spore opp doen i ditt område som passer best for ditt budsjett der og da.

Gründeren bak Leiedo.no peker blant annet på bedret ressursutnyttelse.

— Muligheten for enkelt å kunne leie ut ting du egentlig trenger selv hele tiden er et nytt tilskudd i delingsøkonomien. Selv om vi bruker toalettene våre ofte betyr ikke det at vi ikke kan dele dem, sier Bauer og trekker i snoren.

 

Brukere og do-utleierne gir hverandre karakter

Karaktersetting og vurdering av både do-utleier og leietager er viktig. Geografisk plassering er også av stor betydning.

— Hvis du er i nærmiljøet og finner drømmetoalettet du bare må bruke en ettermiddag, er det selvsagt mer verdt enn om du må til nabobyen for å finne et.

Et viktig fellestrekk for alle slike tjenester er at både tilbyder og kunde enkelt kan vurdere og beskrive hverandre, og gi synlige karakterer om hvordan tjenesten er tilbudt og eiendelen behandlet.

— Vi har jo alle vært i en situasjon der en dust bruker sykt lang tid på badet. Da kan du gi to bæsjer av maks seks bæsj til den dusten, sier Bauer og tilføyer at det samme gjelder for brukeren. Hvis utleier allerede har bæsjet og det lukter bæsj på badet kan det slå tilbake.

Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth er godt fornøyd med den nye tjenesten.

— Vi har bidratt med maks midler til denne delingstjenesten og forventer selvfølgelig gode resultater i løpet av det første driftsåret. Tjenesten symboliserer kremen av norsk innovasjon, og det reflekteres sterkere enn noen annen tjeneste vi har annerkjent tidligere fra en norsk gründer, avslutter Traaseth.

 

Lyst på varsel ved ny
artikkel på Someliten?