Netlife klager Facebook Reactions inn til Difi

Facebook rullet ut nye «Reactions» globalt i går og byrået Netlife Research har allerede flagget stort misnøye. De har nå klaget funksjonen inn til Difi for manglende universell utforming.

Netlife Research er et velkjent byrå etablert i Oslo og Bergen. Nå går byrået løs på Facebooks nye funksjonalitet, Reactions som består av en serie emojis man kan bruke for å uttrykke at man som menneske, egentlig er død på innsiden.

— Det første vi i Netlife spør oss om, når det rulles ut ny funksjonalitet på internett er, «kan dette brukes av en rullestolbruker?», eller «kan en blindehund lese disse alt-taggene?», sier Ida Aalen, interaksjonsdesigner i Netlife Research.

Netlife samlet det beste laget av ansatte i en trykktank, et låst møterom bestående av «key decision-makers» i hele natt hvor de analyserte og brukertestet de nye emojiesene. Resultatene er klare, og de er bekymringsverdige medgir Aalen.

— Det er feil kontrastnivå, det er heller ingen emoji-to-speech, en handikappet vil aldri klare identifisere seg med dem, alt her er feil, forklarer Aalen fortvilet, og tilføyer at de har fått designere, blant annet Joakim Bording, til å utforme en ny emoji som skal dekke opp for den verste skaden som har skjedd.

Interaksjonsdesigner og analytiker i Netlife, Veronica Heltne har drevet aktiv brukertesting av funksjonaliteten med hasteinnkalte testkandidater, bestående av livstruende skadede personer fra akuttmottaket de har fått videresendt for anledningen.

netlife research facebook reactions emoji
Netlife Research sitt eget forslag til en emoji som er universelt utformet for handikappede personer som skal bruke Facebook Reactions.

— Altså stort mer handikappede testpersoner enn dette skal man lete lenge etter, sier Heltne. Personer i sykeseng med sønderknuste organer og skuddskader i hodet er vel så handikappet vi har fått inn her på kontoret, ler Heltne.

Hva var resultatene fra brukertestingen?

— Testpersonene skjønte ikke den opprinnelige løsningen til Facebook. Etter et par sprøyter med adrenalin skjønte de alt sammen og pekte på den nye emojien vi har designet. Dette var gjeldende for alle de 10 testpersonene vi hadde innom. Altså de er døde nå da. Seriøst, de skulle jo vært på sykehus og ikke her, forteller Heltne.

Vi møter som vanlig Facebooksjef i Norge, Rune Paulseth for å få en kommentar rundt nylanseringen av Facebook Reactions.

 

netlife research facebook reactions universell utforming
Her er Netlife Research sitt forslag til emoji satt i rekkefølge med de andre velkjente emojisene Facebook lanserte nylig.

— Vi tar rullestolbrukere, blinde og alle uten armer og ben eller luktesans på største alvor, sier Paulseth. Faktisk lanserer vi også snart animerte GIFs for blinde i Messenger-appen vår tilføyer han.

Hva innebærer animerte GIFs for blinde?

— Hvis du ser for eksempel på disse animerte GIFene her så ser du at de er tydelig merket på toppen at de er for blinde, sier Paulseth og peker på skjermen.

Det er alt?

— Ja også er de responsive da, «wooo» skriker Paulseth, mens han forminsker og forstørrer nettleservinduet med musepekeren.

 

Vi forsøkte å få en kommentar fra Difi, men de jobbet fortsatt med å installere Windows XP på kontornettverket og hadde derfor ikke mulighet til å kommentere saken akkurat nå.