PORTRETTET: Jørgen T. Helland

Jørgen T. Helland gikk fra stjernestatus i byrå til den trauste kundesiden hos Schibsted. Nå letter han på sløret.

Vi møter Jørgen T. Helland hjemme ved frokostbordet en regnfull mandags morgen. Han har en travel timeplan som leder for Schibsteds internbyrå for digital markedsføring, men fikk tid til å klemme inn en prat med oss på vei til Gardermoen. Nok en gang skal han ut å fly. Always business, never pleasure.

Det blir mye reising på deg i Schibsted?

— Veldig mye. Egentlig skulle jeg ha hovedfokus på det Skandinaviske markedet men sjefen sender meg ut på møter i Kamerun hele tiden. Vi har ingen avdeling i Kamerun, sukker Helland.

Jørgen Helland kaffe someliten
MANNEN, MYTEN, LEGENDEN. På terrassen om morgenen klarer Jørgen T. Helland å senke skuldrene og kjenne litt på livet. Ikke minst kose seg med sin kopp med økologisk pulverkaffe fra First Price.

Nå har du jobbet i godt over et år i Schibsted, hvordan har overgangen vært for deg?

— Det har vært vanskelig. Å gå fra ren kjendisstatus med høy aktivitet i sosiale medier, til en skjult tilværelse i et stort konsern gjør noe med deg. Jeg står ofte i stuen og holder foredrag om digital markedsføring for min kone på lørdagskveldene bare for å få blåst ut.

— Det slår meg ofte når jeg står i dusjen hvor hipp jeg var når jeg jobbet i Halogen og Brandlab. Nå har jeg blitt et spøkelse, en grå stein, et ekko i mitt eget liv, sier Helland filosofisk mens han heller appelsinjuice i skålen med Honni-korn.

Vi står i gangen og venter på transport videre til Gardermoen, i samme øyeblikk får Helland øye på en av hans gamle blazere.

— Denne vekker minner. Jeg brukte denne på Social Winter i 2012. Det var en fin aften, hadde ikke et eneste visittkort igjen. Pistolfingrene satt løst den kvelden, sier Helland nostalgisk.

Skulle du ønske at du for eksempel kunne holde foredrag for bransjen igjen? Helland stirrer tankefullt ut av vinduet fra gangen.

— «Er vi ikke alle litt døde på innsiden», sier Helland spontant og tilføyer at han skulle ønske at han holdt flere foredrag i bransjen, kanskje helst på frokostseminarene som er mest lukurativt.

Jørgen Helland Social Media Days Someliten
BEDRE TIDER: Jørgen Helland i sitt ess på Social Media Days. De dagene er nå over.

Vi har satt oss i en Uber Black til Gardermoen. Helland forklarer at han stort sett får dekket transport som dette av arbeidsgiver men at det er et sjansespill når han leverer inn reiseregningene til godkjenning.

— I mediebransjen var det ingen som sjekket utlegg. Det var jo ikke en eneste person som var hundre prosent edru. I Schibsted er det streng rusmiddelpolicy så HR- og økonomiavdelingene går faktisk i gjennom alle kvitteringene. Jeg fører stort sett Uber Black-turene mine som «middag». Da pleier det bli godkjent, enn så lenge, sier Helland.

Men trives du med karrierevalget du har tatt?

— Er det et retorisk spørsmål, spør Helland mens han ler og kamuflerer en tåre i øyekroken. Akkurat nå er jeg kanskje så langt nede at jeg like greit kunne blitt rørlegger, sier han mens han sjekker skjegget i ryggespeilet.

Hvis du fikk en sjanse til å komme tilbake til byråbransjen, hvor ville du gått?

— Det blir veldig spekulativt, men jeg syns Trigger er inne på noe når de har fokus på «dialog», «empati» og «å være der målgruppen er». Kanskje en slags «digital kjøkkensjef for corporate dialogue-marketing» eller noe, nei nå bare drømmer jeg meg bort, kremter Helland.

Vi ankommer Gardermoen og får slått følge med Jørgen Helland frem til gaten. Han sier det har blitt en tradisjon å spise på Yo! Sushi og ta seg en fatøl.

jorgen-helland
JETSETTER. Det blir mange timer på flyplasser og kanskje spesielt Gardermoen, sier Helland. Hvis du bare lærer deg å bli kjent med restaurantene her så blir ikke et lunkent pizzastykke på Pizza Hut så verst, tilføyer han.

Jørgen forteller at det ikke er så mye som gir ham glede i livet lenger, men en dyr plasttallerken med sushi på Gardermoen minner ham ihvertfall på at livet kunne vært enda litt verre, og peker på en utslitt laksenigiri som ligger henslengt på gulvet tydelig nedtråkket av andre restaurantgjester.

— «Det der er meg», sier han.

— Altså. Jeg har fremdeles glede av å fordype meg i luftslottet «digital markedsføring», selv om det har mistet litt av magien når alle tenker kroner og øre, sier Helland, mens han gafler i seg sin edamame og sluker fatølen.

Hvordan vil du analysere bransjen du forlot i dag?

— Det har blitt mer intenst. Før kunne jeg bare legge telefonen fra meg og lukke mac-en. Men nå må jeg faen sitte å se på Magnus Brøyn filme sin egen kropp i 360 grader på God Morgen Norge, sier Helland opprørt.

Vil du si det har blitt bedre eller verre?

— Definitivt verre, mye verre. Mediebransjen, sosiale medier, PR- og reklame gikk stort sett nedenom og hjem etter jeg byttet beite. Det er jo beviselig ved at alle skal late som de er NRK P2. Eller «podcasts» som de kaller det. Feedene mine er fulle av reklamer for «mediasvulst» og «sosial sekt» eller hva de heter.

Kan vi forvente et comeback i nærmeste fremtid?

— At bransjen skriker etter en reddende engel er underforstått for de fleste i bransjen tror jeg, og jeg kan være den engelen. Engelen Gabriel, hvisker Jørgen, og tilføyer at han kommer tilbake til mediebransjen når han får sluttpakke fra Schibsted.

Speakeren på Gardermoen roper opp Jørgen T. Helland og sier han må melde seg hos Securitas på grunn av mistenkelige funn i bagasjen, vi takker for en hyggelig prat og blir stående og se på at Helland blir ført bort av vektere med latexhansker på tollstasjonen.

 

DEL