Etter stor suksess med eksklusivt låtslipp på sin egen blogg, fortsetter Sophie Elise den nye trenden og slipper fersk reklame på Karpe Diems blogg.

Sophie Elise forteller at hun begynte på innlegget «klær du kan bruke mens du legger takstein» i fjor, og at hun etter å ha tenkt tanken sendte en faks til Karpe Diems manager, for å lufte ideen om å lansere dette reklameinnlegget på deres blogg.

— Det som er viktig er at jeg slipper å merke innlegg som reklame fordi da kan jo lesere se at det er reklame. Ingen liker vel reklame. Det er jo dritkjipt. Jeg poster derfor reklamen min på Karpe Diems blogg og kan da skylde på at de ikke merker mine innlegg som reklame, sier en optimistisk Sophie Elise, mens hun prøver å trykke «delete» på forbrukerombudets hjemmeside.

 

Karpe Diem er i utgangspunktet ambivalent til hele saken.

Karpe Diem blogg reklame foto
Foto: Flickr

– Vi mener ikke det er noe som er rett eller galt her. Uansett er Sophie Elise en person som har stor innflytelse på unge mennesker og hvis hun vil poste innlegg på bloggen vår som er reklame så mener jeg at vi kan lære mye av dette, sier Magdi.

— Vi husker heller ikke passordet på bloggen vår, bryter Chirag inn.

Chirag sier det var interessant å møte Sophie Elise i forbindelse med henvendelsen, spesielt siden de ikke har særlig mye å snakke om.

– Hun kom hjem til Magdi og hans kone på Gjelleråsen. Vi drakk kaffe og viste henne boden. Det var fryktelig stille under oppholdet, og vi tror hun kan ha tatt med seg brødristeren. Det er lenge siden jeg har tatt meg tid til å sette meg inn i hva en 21-år gammel jente føler og tenker, men det er ikke greit å ta noens brødrister, sier Chirag og slurper kaffe.

Sophie Elise sier til Someliten at hun ønsker å være et forbilde og rollemodell når det kommer til merking av blogginnlegg som reklame.

— Ved å heller poste reklamen min hos Karpe Diem håper jeg at jeg kan inspirere andre bloggere til å poste reklamen sin hos andre folk, bloggere og artister. Da slipper man merking. Spesielt nå ettersom Karpe Diem for en uke siden slapp sin reklame på min blogg uten å merke.

Jurymedlem i årets Vixen Awards-kåring Kristin Grøntoft sier at dette blir komplisert, men at det er slik det digitale har blitt.

— Vi må bare tilpasse oss det digitale bruksmønsteret, og jeg er sikker på at forbrukerombudet vil tilpasse reglementet for scenarioer som dette. Det er ikke urealistisk at vi nå vil se setninger på eksempelvis Caroline Berg Eriksens blogg som sier at «Dette innlegget er sponset av Hennes & Mauritz, mellompostet og annerkjent av Sophie Elise med originalopphav fra Ørjan Burøe«. Verre er det ikke, avslutter Grøntoft.

Forbrukerombud Gry Nergård sier hun blir sliten av å tenke på planene til Sophie Elise og oppfordringen til andre bloggere.

— Jeg vet ikke om jeg orker mer. Forsøk dere å forklare markedsføringsloven til en målgruppe som fylleringer deg på kveldene og påstår at du handler klær på dynga, og at å ha en vanlig jobb er så 2007.