Talerlisten er den nye oljen mener kommunikasjonsbransjen

PR-rådgiver Nils P. Apeland har lansert Talerlisten.no. Det er som å utvinne olje i Lofoten for de som er glade i å prate, sier den ferske gründeren.

Apeland er selv kjent som omdømmeekspert og ivrig foredragsholder. Nå kan han også titulere seg som gründer.

– Det å holde taler kan være ganske ensomt. Man står på et podium og snakker om hva andre har utrettet, sender faktura og går deretter tilbake til hotellet og saumfarer minibaren sier Apeland. Talerlisten skal være et sosialt nettverk for oss foredragsholdere, der vi kan utveksle powerpointmaler og tale høyt til hverandre.

nils m apeland talerlisten

– Alle jeg kjenner sier at dette er den nye oljen. Vi i foredragsbransjen har utrolig mange ting vi vil prate om, men vi har aldri hatt muligheten til å sette de store mengdene med skravling i system. Det føler jeg at jeg har løst nå, og mottakelsen er over all forventning, sier Apeland.

Talerlisten mottar stor støtte

Fritt ord, Innovasjon Norge, Oslo kommune og Simen Vatne Corporations Ltd. Enterprise Group er blant de som har bidratt med frisk kapital inn i prosjektet.

– Med en gang vi som prater mye, prater om å starte noe nytt, som flere andre folk som prater liker å prate om, så får man helt latterlig mye penger fra ulike støtteordninger. Jeg har fått så mye penger fra ulike støtteordninger at vi impulsivt dro på visning på Tjuvholmen i går og kjøpte bolig nummer to til familiekaninen vår, Arne.


Nygård-Hansen tror Talerlisten kan dra inn flere bransjepriser

hans petter nygård hansen talerlisten

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen er glad for initiativet og mener det vanker prisdryss for slike tjenester spesielt når tjenesten fremhever foredragsholdere som er glad i å prate.

– Talerlisten er perfekt for å få oversikt over alle i Norge som er flinke til å snakke om hva alle andre driver med. Alle kan ikke drive med verdiskaping. Noen må snakke om den også, understreker Nygård-Hansen, og avslutter med noen spådommer om prisdryss.

– Altså det er jo ikke til å stikke under mosen at Apeland kan vinne samtlige innovasjons- og kommunikasjonspriser i 2017, og hvis disse prisene ikke finnes så vil vi uansett prate om dem som om de finnes, verre er det ikke. Ord og prating er ganske magisk sånn sett.

Talerlisten blir også brukt av prateveteranene

Ingebrigt Steen Jensen har kanskje Norges lengste karrière innen prat i mediebransjen, og er også den som tar seg best betalt på Talerlisten med 50 000 kroner per Powerpoint-gjennomgang.

ingebrigt steen jensen talerlisten

– Et foredrag er ikke et foredrag, det er ikke nok at noen snakker i 45 minutter eller en time lengre, men at du snakker i minst åtte timer sammenhengende. Det er nok av de som har prøvd og feilet der, sier Jensen og trykker oss raskt gjennom en powerpoint-presentasjon på 13 000 slides.

Apeland mener selv at prisene han har sett så langt fra foredragsholderne er fornuftige.

– Er det noe medie- og kommunikasjonsbransjen kan så er det å prate. Og noen foredragsholdere kan prate om ting andre har gjort i så mange timer at 50 000 kroner er fullt forsvarlig, kanskje til og med billig, avslutter Apeland.

DEL