PR-byrået Trigger har markert seg sterkt både i Norge og internasjonalt de siste årene. Byrået som ledes av partner og største eier, Preben Carlsen, avslører nå hva som er hemmeligheten bak byråets suksess.

 

Trigger er en norsk suksesshistorie og ble kåret til verdens beste kreative PR-byrå under Global SABRE Awards i Miami.

— Suksessen kommer nok veldig naturlig for oss her på huset. Det kanskje ikke alle har fått med seg er at Trigger egentlig er et NAV-prosjekt, hvor vi har hatt tilgang til en hel haug av forskjellige arbeidsledige ‘creatives’. Dette betyr at vi også er en IA-bedrift, og da mener jeg ikke Instant Articles, sier Carlsen og ler tørt mens han skyter på oss med pistolfingre.

Carlsen mener hemmeligheten ligger i kulturen blant de ansatte.

— Vi har en stor stall av svært rutinerte kollegaer som hver dag jobber steinhardt for ikke å få sparken. Kontraktene deres fornyes hver uke, og leverer de ikke så sparker vi dem og får inn en ny arbeidsledig Art Director, Digital Marketer, eller Creative Experience Prophet, sier Carlsen og smatter litt.

Dette tror jeg har gått bransjen hus forbi. Er Trigger en avdeling i NAV?

— Det stemmer. NAV startet prosjekt Trigger fordi det hadde hopet seg opp en mengde arbeidsledige de ikke klarte få ut i jobb. Dette var i hovedsak tidligere byråansatte som ikke taklet overgangen til det digitale og slet med psykiske traumer etter årevis med design av melkekartonger og konvolutter, sukker Carlsen.

Så dere har fri tilgang på friskt blod gjennom NAV-systemet, og det er dette dere mener suksessen stammer fra?

— Alle våre flotte kreative ansatte føler på et konstant høyt arbeidspress, har ingen rettigheter som pensjon eller forsikring, og på den måten får vi ut maks potensiale i form av frykt, sier Carlsen mens han gumler banan. De ansatte blir veldig fort utslitt men det gjør jo ingenting. Vi er jo NAV, og vår nye regjering og NAV elsker frykt som virkemiddel tilføyer han entusiastisk.

Trigger skilt someliten NAV foto

Kan du si noe om nye spennende kampanjer dere jobber med nå da?

— Ja akkurat nå jobber vi med en kampanje for Plantasjen. Vi ønsker at nordmenn knytter dype emosjonelle bånd med sine egne hagemøbler, avslutter Carlsen.

Robert Eriksson var arbeidsministeren som sist holdt i Trigger-prosjektet før han nå selv er arbeidsledig, og jobber hos Trigger. Vi møter ham på kopirommet hvor han makulerer store mengder reiseregninger iført badekåpe.

Syns du prosjekt Trigger har fungert bra frem til du forlot ministerposten, og – ?

— Alt her er kjempebra hele tiden, skriker Eriksson til oss før vi får fullført spørsmålet.

Før vi får fortsatt intervjuet blir vi avbrutt av en vekter som ber oss pakke ned tingene våre og forlate lokalene. Vi kan skimte Preben Carlsen stirrende på oss i enden av gangen gjennom glassdøren. Vi pakker sammen og avslutter intervjuet.